Yuichiro Fujimoto, japanese folktronica

Third album of the young Japanese Yuichiro Fujimoto, The Mountain Record continues to dig the singular furrow traced by his two predecessors Komorebi (2004) and Kinoe (2005), and transports the listener to the limits of music and daily life, in a duration marked by silences and the absence of events. As on his two previous records, Yuichiro uses a few favorite instruments, guitar, piano, melodica or chimes, on which he sketches melodies of an extreme simplicity but of a great emotional strength. Here however, the subject seems even more radical, the stripping down more complete than before – except for the final track, “The Tale of Setting Sun”, a very beautiful duet of harmonica and glockenspiel. This evolution can be explained by the increased presence of field recordings, which bring the attention not on the melodies but on the sound texture itself.

Now, this one, because of the artisanal quality of the recordings, turns out to be of a great richness, each piece having its own grain, its characteristic sound color. Thus, like so many haikus, each of the nine tracks which form The Mountain Record manages to describe with accuracy the most banal facts of the life: household chores on the opening track “Listen To November Steps” and its hummed melody, a country walk on “Birds, Cows, Dogs and Bells”… Here, the melodic sketches brought by the instruments form with the sound background a total environment, like on “History of Dreams” where the car traffic coming to point its nose through the open window harmonizes spontaneously with the few guitar notes sketched by the Japanese. If Yuichiro Fujimoto’s music can shock some people by its clumsy sketch aspect, it will delight the lovers of simple and modest poetry.


Troisième album du jeune japonais Yuichiro Fujimoto, The Mountain Record continue de creuser le sillon singulier tracé par ses deux prédécesseurs Komorebi (2004) et Kinoe (2005), et transporte l’auditeur aux limites de la musique et de la vie quotidienne, dans une durée marquée par les silences et l’absence d’évènements. Comme sur ses deux précédents disques, Yuichiro utilise quelques instruments de prédilection, guitare, piano, mélodica ou carillons, sur lesquels il esquisse des mélodies d’une simplicité extrême mais d’une grande force émotionnelle. Ici cependant, le propos semble encore plus radical, le dépouillement plus complet qu’auparavant – exception faite du titre final, “The Tale of Setting Sun”, très beau duo d’harmonica et de glockenspiel. Cette évolution s’explique par la présence accrue des field recordings, qui font porter l’attention non sur les mélodies mais sur la texture sonore elle-même.

Or, celle-ci, du fait de la qualité artisanale des enregistrements, s’avère d’une grande richesse, chaque morceau ayant son propre grain, sa couleur sonore caractéristique. Ainsi, comme autant de haikus, chacun des neuf titres qui forment The Mountain Record parvient à décrire avec justesse les faits les plus banaux de la vie : tâches ménagères sur le titre d’ouverture “Listen To November Steps” et sa mélodie fredonnée, promenade champêtre sur “Birds, Cows, Dogs and Bells”… Ici, les esquisses mélodiques amenées par les instruments forment avec le fond sonore un environnement total, à l’image de “History of Dreams” où la circulation automobile venue pointer le bout de son nez par la fenêtre ouverte s’harmonise spontanément avec les quelques notes de guitare esquissées par le japonais. Si la musique de Yuichiro Fujimoto pourra choquer certains par son aspect d’ébauche maladroite, elle ravira les amoureux de poésie simple et modeste.

Posts created 45

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top