Propagations, Marc Baron, Jean-Luc Guionnet, Bertrand Deznler and Stéphane Rives – a troubled, but balance

When four saxophonists, keen on experimentation, riveted on the open fields of spatiality and vibration of the textures offered by their instruments, meet as often to work on a long term project, the perspectives often prove to be endemic. Since 2003 Marc Baron, Jean-Luc Guionnet (both alto saxophone), Bertrand Deznler (tenor saxophone) and Stéphane Rives (soprano saxophone) have been cultivating this project, Propagations, which this disc reveals in a seizure of the moment, since it was recorded in a single session, in January 2007.

The idea of propagation is indeed inseparable from the work, so much so that the sound masses released by the instrumentalists play with their own slowness, their wounding asperity to stick as close as possible to the ear without falling into a formal excessiveness which would have harmed this rustling acoustic balance. A troubled balance, physically blurred and meditative, which occupies with a surprising sound rendering an indefinable musical space delivered to so many vibratory instabilities that alter its meaning.


Quand quatre saxophonistes férus d’expérimentations, rivés sur les champs ouverts de la spatialité et de la vibration des textures qu’offrent leurs instruments, se retrouvent aussi souvent pour travailler sur un projet de longue haleine, les perspectives se révèlent souvent endémiques. Depuis 2003 Marc Baron, Jean-Luc Guionnet (tous deux au saxophone alto), Bertrand Deznler (saxophone ténor) et Stéphane Rives (saxophone soprano) cultivent véritablement ce projet, Propagations, que ce disque révèle dans une saisie de l’instant puisqu’il a été enregistré sur une seule séance, en janvier 2007.

L’idée de propagation est en effet indissociable de l’œuvre, tant les masses sonores libérées par les instrumentistes se jouent de leur propre lenteur, de leur aspérité blessante pour coller au plus près de l’oreille sans tomber dans une excessivité formelle qui aurait nui à cet équilibre acoustique bruissant. Un équilibre trouble, physiquement flou et méditatif, qui occupe avec un rendu sonore surprenant un espace musical indéfinissable livré à autant d’instabilités vibratoires qui en altèrent le sens.

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