The electroacoustic works of Jonty Harrison. On the reefs with Undertow

The latest release to date (the third for the Empreintes Digitales label) of the electroacoustic works of Jonty Harrison, composed between 1999 and 2007, “Undertow” places the listener straight away on reefs against which the waves come crashing down and then plunges them. very quickly under the surface of the water, the composer’s favourite sound source. An immersion in the world of silence begins, which turns out to be surprisingly musical and where the circulation of fluids and the effervescence of bubbles form a game of micro-percussions ending by making you forget the nature of the original material. The following work, “ReCycle”, is a set of pieces conceived as an ode to the four elements: earth with the force of rocky scree and scraping of bricks, fire in a progressive orchestration of the gasps of combustion engines, air by a study on the dynamics of sound propagation and finally water with a multi-dimensional aquatic exploration. Concluding this recording, “Afterthoughts” is to be seen as a drift of the mind where consciousness gives way to dreams and where the peaceful sounds of the surrounding nature are gradually swallowed up by the urban tumult, its road traffic and its industrial agitation. One constant with Harrison attracts particular attention: his meticulous approach consisting of considering unique and often quite simple phenomena and then auscultating them very closely, dissecting them at the molecular level until they are dematerialized. Starting from natural elements or very concrete sounds, the composer indeed seems to reduce them to particles and, far from being satisfied with observing their random trajectories in space, rearranges them as he pleases with a lot of vitality and poetry. Disc in DVD-Audio format.


Dernière parution en date (la troisième pour le label Empreintes Digitales) des œuvres électroacoustiques de Jonty Harrison, composées entre 1999 et 2007, “Undertow” place d’emblée l’auditeur sur des récifs contre lesquels les vagues viennent s’écraser puis le plonge très vite sous la surface de l’eau, source sonore de prédilection du compositeur. Commence alors une immersion dans le monde du silence qui se révèle étonnamment musical et où la circulation de fluides et l’effervescence de bulles forment un jeu de micro-percussions finissant par faire oublier la nature du matériau d’origine. L’œuvre suivante, “ReCycle”, est un ensemble de pièces conçu comme une ode aux quatre éléments : la terre avec force éboulis rocheux et raclement de briques, le feu dans une orchestration progressive des hoquets de moteurs à combustion, l’air par une étude sur la dynamique de la propagation des sons et enfin l’eau avec une exploration aquatique multi-dimensionnelle. Concluant cet enregistrement, “Afterthoughts” est à envisager comme une dérive de l’esprit où la conscience cède la place au rêve et où les bruits paisibles de la nature environnante sont graduellement engloutis par le tumulte urbain, son trafic routier et son agitation industrielle. Une constante chez Harrison retient particulièrement l’attention : son approche méticuleuse consistant à considérer des phénomènes uniques et souvent assez simples puis à les ausculter de très près, à les disséquer à l’échelle moléculaire jusqu’à les dématérialiser. Partant d’éléments naturels ou de sons très concrets, le compositeur semble en effet les réduire en particules et, loin de se contenter d’observer leurs trajectoires aléatoires dans l’espace, les réarrange à sa guise avec beaucoup de vitalité et de poésie. Disque au format DVD-Audio.

Posts created 45

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top