Not If But When, Will Holland aka Lost On Purpose

It’s as heartbreaking as Elliott Smith’s most tragic moments, the track “Guts” on the opening of Not If But When, the fourth album of the enigmatic Will Holland, aka Lost On Purpose. Adept of a mystery cult, the Californian songwriter, who can easily be imagined as a fiercely independent home studio rat, has been active since 2003, when he released his first solo record. Completely unknown on this side of the Atlantic, except for a confidential release on the excellent Belgian netlabel Sundays in Spring (2005), the musician from Los Angeles deserves however much more than a distracted ear.

As a modern storyteller of thwarted love and the torments of sentimental relationships, LOP should – in an ideal world – find an echo much wider than his current audience. With his bitter – if sometimes unkind – songs, with echoes of young Bright Eyes and Wilco (for the general tone), or even of Ariel Pink (for certain arrangements that are definitely bricolos, sound quality notwithstanding) and Mark Linkous (for the autumnal spleen), Holland’s music slips with melodic ease into the footsteps of the great songwriters of his time.

To the existential crossings, recurring theme of the album, Lost On Purpose has indeed the good taste to avoid the absolute emphasis of the torrent of tears (certainly not always), to better concentrate on the only true value of the genre which counts: the intrinsic quality of the melodies, sometimes beautiful like the first Iron & Wine, sometimes rough like the last Elliott Smith. Definitely, we always come back to it.


Il est déchirant comme les instants les plus tragiques d’Elliott Smith, le titre “Guts” en ouverture de Not If But When du quatrième album de l’énigmatique Will Holland, alias Lost On Purpose. Adepte d’un culte du mystère, le songwriter californien, qu’on imagine aisément en rat de home studio farouchement indépendantiste, est pourtant actif depuis 2003, époque de son premier disque solo. Complètement inconnu de ce côté de l’Atlantique, à l’exception d’une sortie confidentielle sur le certes excellent netlabel belge Sundays in Spring (2005), le musicien de Los Angeles mérite pourtant bien plus qu’une oreille distraite.

En conteur moderne des amours contrariées et des tourments de la relation sentimentale, LOP devrait – dans un monde idéal – trouver un écho bien plus large que son audience actuelle. Avec ses chansons amères – bien que pafois peu amènes – aux échos de jeune Bright Eyes et de Wilco (pour la tonalité générale), voire d’Ariel Pink (pour certains arrangements définitivement bricolos, qualité sonore en sus) et de Mark Linkous (pour le spleen automnal), la musique de Holland se glisse en toute aisance mélodique dans les pas des grands songwriters de son époque.

Aux travers existentiels, thème récurrent de l’album, Lost On Purpose a en effet le bon goût d’éviter l’emphase absolue du torrent de larmes (certes pas toujours), pour mieux se concentrer sur la seule vraie valeur du genre qui compte : la qualité intrinsèque des mélodies, tantôt belles comme le premier Iron & Wine, tantôt rugueuses comme le dernier Elliott Smith. Décidément, on y revient toujours.

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