Morgan Caris, Flowers From The Man Who Shot Your Cousin. Between the indie-folk and alt-country.

All categories champion of the project with the longest name (borrowed from an Earl T. Wilson’s song, for the anecdote), Morgan Caris has fortunately many other qualities, such as this particularly developed melodic sense and this approach of the arrangements of a wadded sweetness that Iron & Wine would not deny. For this first release of the Waterhouse Records label (apart from the compilation reviewed in these same pages), he takes us on a ballad in Nick Drake’s Pink Moon, revisited by Sufjan Stevens and Simon & Garfunkel. Warm and sensual, his music, an olfactory walk on the shores frequented by Will Oldham (the lentissimo “River Song”), declaims by small impressionistic touches a love of simple and comforting things. Certainly, moments of distraction sometimes flirt with tedious boredom (“Crow Black Harm”), but they never last very long and sometimes strings from the best Laura Veirs summon the author of Seven Swans and Illinois in a fleeting and precious melody (the magnificent “Lay Down Your Arms”), sometimes he summons an unknown friend for a duet where Garfunkel would have changed sex (the magnificent “Girls”). Of a musicality sometimes (too) smooth, even if it means to disappoint the fans of Smog, the carnal approach, but never licentious, of Morgan Caris has the enormous merit to make us want to meet him every day a little more. And that’s a lot.


Champion toutes catégories du projet au nom le plus long (emprunté à une chanson d’Earl T. Wilson, pour l’anecdote), Morgan Caris a heureusement bien d’autres qualités, tels ce sens mélodique particulièrement développé et cette approche des arrangements d’une douceur ouatée que ne renierait pas Iron & Wine. Pour cette première sortie du label Waterhouse Records (abstraction faite de la compilation chroniquée en ces mêmes pages), il nous emmène en ballade dans le Pink Moon de Nick Drake, revisité par Sufjan Stevens et Simon & Garfunkel. Chaleureuse et sensuelle, sa musique, promenade olfactive sur des rivages fréquentés par Will Oldham (le lentissimo “River Song”), déclame par petites touches impressionnistes un amour des choses simples et réconfortantes. Certes, des moments d’égarement flirtent parfois avec un ennui compassé (“Crow Black Harm”), mais ils ne durent jamais bien longtemps et tantôt des cordes surgies du meilleur Laura Veirs convoquent l’auteur de Seven Swans et Illinoise dans une mélopée fugace et précieuse (le magnifique “Lay Down Your Arms”), tantôt il convoque une amie inconnue pour un duo où Garfunkel aurait changé de sexe (le magnifique “Girls”). D’une musicalité parfois (trop) lisse, quitte à décevoir les fans de Smog, l’approche charnelle, mais jamais licencieuse, de Morgan Caris a l’énorme mérite de nous donner envie de le fréquenter chaque jour un peu plus. Et c’est beaucoup.

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