LITE, the Japanese math rock from Tokyo, Akinori Yamamoto, Jun Izawa, Kozo Kusumoto, Nobuyuki Takeda

It is no longer necessary to prove that math rock is a popular and artistic genre. Very worthy representatives of the style, the four Japanese of LITE push the envelope very far, at the risk of freeing themselves from the aficionados – should we say the ayatollahs – of the caste, and of conquering new audiences in need of naval battles. Because everything – or almost, such as those few weak guitar cadences, especially on the first “Ef” – is of the highest quality, on this second opus of Nobuyuki Takeda & co.

Take for example this formidable rhythmic bass / drums duet on “Infinite Mirror” (it reminds me that the Battles have titled an album Mirrors, not a coincidence), where Jun Izawa and Akinori Yamamoto unzip the controllers at full speed (I take off my clothes, with excitement). Or the “Shinkai” which follows, bombarded of this heavy and slamming bass which makes the misfortune of the eardrums of the fans of the Dub Trio, it is for better leading to a deluge of ferocious percussions, escaped from a fury of guitars released to all steam.

You want more? Go without delay to the bass gimmicks in the intro of “Black & White”, prelude to a guitar solo (Takeda or his colleague Kozo Kusumoto? it doesn’t matter) that will thrill the open-minded fan as well as the layman in search of adventure.


Ce n’est plus à démontrer, le math rock est un genre en pleine bourre, populaire et artistique. Très dignes représentants du style, les quatre Japonais de LITE poussent le bouchon très loin, au risque de s’affranchir les aficionados – faudrait-il dire les ayatollahs – de la caste, et de conquérir de nouveaux publics en manque de Battles navales. Car tout – ou presque, telles ces quelques cadences de guitare faiblardes, notamment sur le premier “Ef” – est de la plus haute volée, sur ce second opus de Nobuyuki Takeda & co.

Prenez par exemple ce formidable duo rythmique basse / batterie sur “Infinite Mirror” (tiens, ça fait penser que les Battles ont intitulé un album Mirrors, pas un hasard), où Jun Izawa et Akinori Yamamoto décoincent les manettes à toute berzingue (j’enlève mes fringues, d’excitation). Ou encore le “Shinkai” qui enchaîne, bombardé de cette basse lourde et claquante qui fait le malheur des tympans des fans du Dub Trio, c’est pour mieux déboucher sur un déluge de percussions féroces, réchappées d’une furie de guitares lâchées à toute vapeur.

Vous en voulez encore ? Rendez-vous sans tarder sur les gimmicks de basse en intro de “Black & White”, prélude à un solo de guitare (Takeda ou son comparse Kozo Kusumoto ? peu importe) qui fera frémir le fan ouvert d’esprit comme le profane en quête d’aventures.

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