Imagho aka Jean-Louis Prades, New acoustic arrangements

In an almost logical continuation of the album Nocturnes – his second, released in 2002, yes already – Imagho aka Jean-Louis Prades continues his way, digs a furrow, turns the screw. Always in love with arrangements that give pride of place to an acoustic guitar of John Fahey fame, but also Takeshi Nishimoto, Robin Allender and of course Jim O’Rourke, the musician from Saint-Etienne is a craftsman, in the noblest and most respectable sense of the term.

Where others tick off their lack of inspiration in two amp screams, Prades constantly puts the work back on the job, drawing from his cinematographic inspiration (“City of Glass” would wonderfully adorn the films noirs of the sixties) arpeggios worthy of the greatest, augmented here and there by electronics that are all the more discreet as they seduce. Work of a music lover that we guess relentless in his timeless research of collected atmospheres (without sinking in the slightest sinister, on the contrary), Inside Looking Out benefits moreover from the contribution of David Fenech (voice to Antony Hegarty and ukulele on “Lament”), Vanessa Saraff (Scandinavian spoken word on “Septentrion”) or Daniel Palomo Vinuesa (saxophones on “Circaetes”, title of which we retain however more the sublime part of keyboards or the very American glissandi), while deploying harmonic richnesses that only the attentive listening will reveal a little more each day. To crown this record exemplary of modesty AND talent, it is doubled with a compilation of his best songs and unreleased tracks (Rythm/Treble 1998-2008). We are wasted.

Dans une suite presque logique de l’album Nocturnes – son second, sorti en 2002, oui déjà – Imagho aka Jean-Louis Prades poursuit sa voie, creuse un sillon, tourne la vis. Toujours autant amoureux d’arrangements qui font la part belle à une guitare acoustique de renommée John Fahey, mais aussi Takeshi Nishimoto, Robin Allender et bien sûr Jim O’Rourke, le musicien stéphanois fait œuvre d’artisan, au sens le plus noble et le plus respectable du terme.

Là où d’autres vous cochonnent leur manque d’inspiration en deux hurlements d’ampli, Prades remet sans cesse l’ouvrage sur le métier, puisant dans son inspiration cinématographique (“City of Glass” ornerait à merveille les films noirs des années soixante) des arpèges dignes des plus grands, augmentés çà et là d’une électronique d’autant plus discrète qu’elle séduit. Œuvre d’un mélomane que l’on devine acharné dans sa recherche intemporelle des atmosphères recueillies (sans pour autant sombrer dans la moindre sinistrose, bien au contraire), Inside Looking Out bénéficie en outre de l’apport de David Fenech (voix à la Antony Hegarty et ukulélé sur “Lament”), Vanessa Saraff (spoken word scandinave sur “Septentrion”) ou Daniel Palomo Vinuesa (saxophones sur “Circaetes”, titre dont nous retenons toutefois davantage la sublime partie de claviers ou les glissandi très americana), tout en déployant des richesses harmoniques que seules les écoutes attentives révéleront un peu plus chaque jour. Pour couronner ce disque exemplaire de modestie ET de talent, il est doublé d’une compilation de ses meilleurs morceaux et d’inédits (Rythm/Treble 1998-2008). Gâtés que nous sommes.

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