Hafler Trio, Andrew McKenzie, an avant-garde post-industrial esotericism

If there is a musical universe that is particularly difficult to penetrate, it is that of The Hafler Trio. Led for more than twenty years by Andrew McKenzie, and by his numerous collaborators among whom Chris Watson, co-founder of Cabaret Voltaire, The Hafler Trio has always placed musical creation and listening at the level of psycho-acoustic experience, linking in a mixture of abstract collages and undulatory drones the sinuous declensions of a particularly singular conceptual and philosophical graphic universe. As a result, the Hafler Trio’s discography is particularly hermetic, concealing a number of projects that are as difficult to find as they are surprisingly attractive because of their always meticulous artwork, carrying in their unshakeable filiation the foundations of an avant-garde post-industrial esotericism. 14 of these albums are currently being reissued by the Dutch label Korm Plastics, and Ignotium Per Ignotius is exactly the seventh sonic object of this righteous reframing.

Hafler Trio’s first album released on CD in 1989, Ignotium Per Ignotius is surely one of the most complicated records to get hold of by the band, but trying the Hafler Trio experience through its most difficult side probably reserves the strangest sensations. Introduced by a booklet whose sibylline texts are written backwards as if through a mirror, the record evolves through intriguing sonic plunges and counter-plunges, successively placing the listener in the heart of immersed noisy layers, then suddenly submerged by a surface silence that forces to stretch the ear in the heart of a sizzling and flickering matter that slips away. As much as these rustling oscillations, making and unmaking themselves according to the lines of flight rendered elusive by their apparent distance, the capacity of each one to open up to this unstable musical content constitutes an integral part of the experience led by Hafler Trio. A sound procession that you will have to follow like a devotee fluctuating between questioning and fascination.


S’il est un univers musical particulièrement difficile à pénétrer, c’est bien celui de Hafler Trio. Mené depuis plus de vingt ans par Andrew McKenzie, et par ses nombreux collaborateurs parmi lesquels Chris Watson, co-fondateur de Cabaret Voltaire, The Hafler Trio a toujours placé la création et l’écoute musicale au niveau de l’expérience psycho-acoustique, reliant dans un mélange de collages abstraits et de drones ondulatoires les déclinaisons sinueuses d’un univers graphique conceptuel et philosophique particulièrement singulier. Du coup, la discographie d’Hafler Trio en est particulièrement hermétique, recelant nombre de projets aussi difficiles à percer qu’étonnement attractifs du fait de leur artwork toujours soigné, portant dans leur filiation inébranlable les fondations d’un ésotérisme post-industriel avant-gardiste. 14 de ces albums font actuellement l’objet d’une réédition en cours par le label néerlandais Korm Plastics, et Ignotium Per Ignotius est exactement le septième objet sonore de ce juste recadrage.

Premier album d’Hafler Trio paru en cd en 1989, Ignotium Per Ignotius est sûrement un des disques les plus compliqués à s’approprier du groupe mais tenter l’expérience Hafler Trio par son versant le plus difficile réserve probablement les sensations les plus étranges. Introduit par un livret dont les textes sibyllins sont écrits à l’envers comme au travers d’un miroir, le disque évolue au gré d’intrigantes plongées et contre-plongées sonores, plaçant successivement l’auditeur au cœur de couches bruitistes immergées, puis subitement submergées par un silence de surface qui oblige à tendre l’oreille au cœur d’une matière grésillante et vacillante qui se dérobe. Autant que ces oscillations bruissantes, se faisant et se défaisant au gré de lignes de fuite rendues insaisissables par leur distanciation apparente, la capacité de chacun à s’ouvrir à ce contenu musical instable constitue une part intégrante de l’expérience menée par Hafler Trio. Une procession sonore qu’il vous faudra suivre comme un dévot fluctuant entre questionnement et fascination.

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