Delphine Dora, a pure fascination with sound

Discreet and multi-faceted personality (student, pianist, singer) of the French-Belgian independent scene (Another Record, We Are Unique Records, Greed Recordings), Delphine Dora has two dear friends in Valérie Leclercq (Half Asleep) and Jullian Angel. Of course of the journey in a fairy world, covered with childish images where Oui Oui would recite his Erik Satie and his Max Richter, the musician from Brussels (who puts his Nico’s timbre on several – superb – titles) and the songwriter from Nancy (Nick Cave’s voice and producer of the album) follow Delphine in her venomous inspirations, accompany her in her psychedelic whirls, guide her in her playful or nostalgic crossings (“Breath”, tribute to Colleen’s Boîtes A Musique).

Her twenty-two vignettes, painted with a chiseled emotion that paradoxically puts her in a good mood, confront the acidity of a mocking Berlin cabaret (Jullian Angel’s singing on “Something About The World”), mark out Scandinavian elves in full post-Fursaxa delirium (“Balalaïka Song”), when they don’t instantly swing from laughter to tears (the very antonian “Don’t Say A Word”). With a creative temerity that we haven’t known since the No-Neck Blues Band (“Big Mess”, the aptly named), Latin cousin of Islaja (“Russian Requiem”) and Björk (“Haunts The Place”), Delphine Dora, who refuses to write anything before recording, explores a freedom of tone that reinforces a subject that is both timeless and anchored in her time. Under her false air of carelessness, she is free, quite simply.


Personnalité discrète et multi facettes (étudiante, pianiste, chanteuse) de la scène indépendante franco-belge (les labels Another Record, We Are Unique Records, Greed Recordings), Delphine Dora possède deux amis chers en Valérie Leclercq (Half Asleep) et Jullian Angel. Bien sûr du voyage dans un monde féerique, tapissé d’images enfantines où Oui Oui réciterait son Erik Satie et son Max Richter, la musicienne bruxelloise (qui pose son timbre à la Nico sur plusieurs – superbes – titres) et le songwriter nancéen (voix à la Nick Cave et producteur de l’album) suivent Delphine dans ses inspirations vénéneuses, l’accompagnent dans ses tournoiements psychédéliques, la guident dans ses traversées enjouées ou nostalgiques (“Breath”, hommage aux Boîtes A Musique de Colleen).

Ses vingt-deux vignettes, peintes d’une émotion ciselée qui met paradoxalement de bonne humeur, affrontent l’acidité d’un cabaret berlinois goguenard (le chant de Jullian Angel sur “Something About The World”), balisent des elfes scandinaves en plein délire post-Fursaxa (“Balalaïka Song”), quand elles ne balancent pas instantanément du rire aux larmes (le très antonien “Don’t Say A Word”). D’une témérité créatrice qu’on n’a plus connu depuis le No-Neck Blues Band (“Big Mess”, le bien nommé), cousine latine d’Islaja (“Russian Requiem”) et de Björk (“Haunts The Place”), Delphine Dora, qui refuse toute écriture préalable à l’enregistrement, explore une liberté de ton qui renforce un propos à la fois intemporel et ancré dans son époque. Sous ses faux air de laisser-aller, elle est libre, tout simplement.

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