Christophe Bailleau, sound installation L’Echappée Belle

French musician exiled in Walloon lands (he lives in Huy, a small town between Namur and Liège), Christophe Bailleau has given us to hear in the past soundscapes at their worst interesting, most often captivating of fragile restraint.

As evidenced by the visitors to his sound installation L’Echappée Belle, in collaboration with Julie Maréchal and Paradise Now and presented at the last CitySonics festival, the Hutois electronician sets himself up as an inspired disciple of his contemporaries Mitchell Akiyama and Christian Fennesz (cfr. the third track “Eden”), whether he’s working as a solo artist or in a duo. Associated in this case with the American folk singer Neal Williams, illustrious unknown of a battalion it is true populated, Bailleau offers us several rather introspective pieces of his own electronica vintage, among which we will retain the very subtle dialogue “Emulette” between guitar and laptop, the whole punctuated with delicately chosen field recordings.

From his side – the record sounds more like an alternation of styles than a real conversation – the American songwriter offers us a sub-li-me melody, alas too brief, that Simon & Garfunkel themselves would not have disowned (“Future Plans”), while knowing the classics of Elliott Smith (the very sad and beautiful “When Does It Start”). In the end, if the contrast of genres does not reach the degree of radical folktronica of Tangtype, the ten tracks can be appreciated at their true value, perched high in the peaks.


Musicien français exilé en terres wallonnes (il habite à Huy, petite ville entre Namur et Liège), Christophe Bailleau nous a donné à entendre par le passé des paysages sonores au pire intéressants, le plus souvent captivants de retenue fragile.

En témoignent les visiteurs de son installation sonore L’Echappée Belle, en collaboration avec Julie Maréchal et Paradise Now et présentée au dernier festival CitySonics, l’électronicien hutois s’érige en disciple inspiré de ses contemporains Mitchell Akiyama et Christian Fennesz (cfr. le troisième morceau “Eden”), qu’il œuvre en solo ou en duo. Associé le cas présent au chanteur folk américain Neal Williams, illustre inconnu d’un bataillon il est vrai peuplé, Bailleau nous offre plusieurs pièces plutôt introspectives de son propre cru electronica, parmi lesquelles nous retiendrons le très subtil dialogue “Emulette” entre guitare et laptop, le tout ponctué de field recordings délicatement choisis.

De son côté – le disque ressemble plus à une alternance de styles qu’à une réelle conversation – le songwriter américain nous propose une sub-li-me mélodie, hélas trop brève, que Simon & Garfunkel eux-mêmes n’auraient pas reniée (“Future Plans”), tout en connaissant les classiques d’Elliott Smith (le très triste et beau “When Does It Start”). Au final, si le contraste des genres n’atteint pas le degré de radicalité folktronica de Tangtype, les dix titres se laissent apprécier à leur juste valeur, perchée bien haut dans les sommets.

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