Action Dead Mouse, Joseph Beuys & the Italian Antistress Decibels

A character as committed as he is controversial, the German visual artist Joseph Beuys was a supporter of the Gesamtkunstwerk, the total work of art. Like the Fluxus movement, it abolished the boundaries between art and everyday life, rejecting the notion of work of art and considering that every human being is an artist. Title of one of the performances in which Beuys stages death and the rebirth of art, Action Dead Mouse is the inspiration for the eponymous Italian post-rock group, whose foundation dates back to January 2005. As Beuys thought any man could become an artist, Pets And Nerds Attack Planet Earth proves that transalpine groups get along in post-rock. Like their excellent compatriots Giardini di Miro (although they play in an even higher category), ADMs release the decibels with complete impunity, without ever forgetting that music, especially when it is post-rock, is above all the selection of possibilities. Infinite, the melodic possibilities of the Italian combo are it, although certain sequences disturb too much the stylistic unity of the pieces (such as these breaks of cadence on “Adulationize”). More limited are the vocal possibilities of the group, which hardly abuses it, and uses it only sparingly, except on the painful “Antistress, Mi Dolce Bess”. And what has to move on stage! although certain sequences disturb too much the stylistic unity of the pieces (such as these breaks in cadence on “Adulationize”). More limited are the vocal possibilities of the group, which hardly abuses it, and uses it only sparingly, except on the painful “Antistress, Mi Dolce Bess”. And what has to move on stage! although certain sequences disturb too much the stylistic unity of the pieces (such as these breaks in cadence on “Adulationize”). More limited are the vocal possibilities of the group, which hardly abuses it, and uses it only sparingly, except on the painful “Antistress, Mi Dolce Bess”. And what has to move on stage!


Personnage tout aussi engagé que controversé, le plasticien allemand Joseph Beuys était partisan de la Gesamtkunstwerk, l’œuvre d’art totale. A l’instar du mouvement Fluxus, il abolissait les frontières entre l’art et le quotidien, rejetant la notion d’œuvre art et considérant que chaque être humain est un artiste. Titre d’une des performances où Beuys met en scène la mort et la renaissance de l’art, Action Dead Mouse est l’inspiratrice du groupe italien de post rock éponyme, dont la fondation remonte à janvier 2005. Si Beuys pensait que tout homme pouvait devenir artiste, Pets And Nerds Attack Planet Earth prouve que les groupes transalpins s’y entendent en matière de post rock. A l’image de leurs excellentissimes compatriotes Giardini di Miro (encore que ces derniers jouent dans une catégorie encore supérieure), les ADM libèrent les décibels en toute impunité, sans jamais oublier que la musique, surtout quand elle est post rock, c’est avant tout la sélection des possibles. Infinies, les possibilités mélodiques du combo italien le sont, bien que certains enchaînements perturbent par trop l’unité stylistique des morceaux (telles ces ruptures de cadence sur “Adulationize”). Plus limitées sont les possibilités vocales du groupe, qui n’en abuse guère, et n’y a recours qu’avec parcimonie, hormis sur le pénible “Antistress, Mi Dolce Bess”. Et qu’est-ce ça doit déménager sur scène !

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